The suspension of litanies: Yvette Granata, Shana Moulton, NEOZOON
—
In August 2020, after a period of haziness, the Greek government announced the suspension of litanies and seasonal fests. The global pandemic necessitated the termination of those, traditional and modern, spheres that uphold the spiritual economies of large populations. The ongoing shrinking of communal spheres of cultural exercise, such as nightlife, religion, and popular sections of the culture industry (sports, tourism), subserved the surge of new, vernacular, and private practices of esoteric escapade, meditation, healing, and salvation. Recent research suggests that the digital diffusion of religion and spirituality reached new heights during the covid-19 pandemic. The temporal withdrawal of traditional authority, in combination with the fast digitization of time and space and the transformation of sensorial and corporeal experiences, benefits the more alternative and syncretic currents of contemporary spirituality.
This show offers visibility to the premonitions, anxieties, and clandenstine yearnings haunting the, monitored yet abandoned, quarantined self. In Shana Moulton’s The Pink Tower, domestic life becomes a sacred riddle. In this prophetic work, produced a few months prior to the lockdown, isolation takes the form of a vicious circle of self-healing, impending failure and dismemberment. In Shana Moulton’s work, “home” is a sacrificial tower. Her post-digital canvas rethinks techniques of early illusionist cinema, designing an imaginarium that caters for the materialization of ulterior agonies.
Delving into the visual sphere of online evangelical subcultures, the Berlin-based collective of NEOZOON produce READY TO FLY, an alerting mash-up of current “Rapture dreams”, i.e. narrated experiences of people having overwhelming dreams of the day of reckoning and the ascent to the sky. By superimposing different successions of found footage, NEOZOON assort the materials of apocalyptic fantasy, post-earthly hope, and radical flee flooding our digital kingdom. Their work is commissioned by ViZ Laboratory for Visual Culture.
With Google Yrself Clean, also commissioned by ViZ Laboratory for Visual Culture, Yvette Granata develops a visual essay on the softness of deadly things, such as the softness of virus protein coats. By paying attention to the material culture behind this battle of biological entities, Granata reveals the fragile, bubbly limit of viruses, of the soaps that kill them, and of digital life itself. At this level, everything floats. As the artist suggests: ‘It is not a war; it is a whisper that breathes death. The social world recedes from a soft supple tiny enemy.’
The show is part of the Public Hazards program, initiated by ViZ Laboratory for Visual Culture. The program investigates recent transformations of the idea of the public in the post-social media era of generalized alert, sanitary policies, and fear of contagion.
Curated by Kostis Stafylakis, Artistic Director of ViZ Laboratory for Visual Culture
Opening: 16 September 2020, 19:30
ViZ Laboratory for Visual Culture is an initiative of Athens School of Fine Art’s Labs 11 & 12, powered by Onassis Foundation and the City of Athens Development and Destination Management Agency.
—
Η αναστολή των λιτανειών: Yvette Granata, Shana Moulton, NEOZOON
Τον Αύγουστο του 2020, μετά από μια ομιχλώδη περίοδο, η Ελληνική Κυβέρνηση ανακοίνωσε την αναστολή των λιτανειών και των εποχιακών εορτασμών. Η παγκόσμια πανδημία επέβαλε το κλείσιμο όλων εκείνων των, παραδοσιακών και μοντέρνων, σφαιρών που στηρίζουν τις πνευματικές οικονομίες μεγάλων πληθυσμών. Η συνεχιζόμενη συρρίκνωση των συλλογικών σφαιρών πολιτιστικής άσκησης, της νυχτερινής διασκέδασης, της θρησκείας και δημοφιλών τομέων της πολιτιστικής βιομηχανίας (αθλητισμός, τουρισμός), υποβοήθησε ένα κύμα νέων, πεζών και ιδιωτικών πρακτικών, εσωτεριστικής απόδρασης, διαλογισμού, θεραπείας και λύτρωσης. Πρόσφατη έρευνα υποστηρίζει ότι η ψηφιακή διάχυση της θρησκείας και της πνευματικότητας έφτασε σε νέα υψηλά επίπεδα κατά την διάρκεια της πανδημίας του covid-19. Η προσωρινή υποχώρηση της παραδοσιακής αυθεντίας, σε συνδυασμό με την ταχεία ψηφιοποίηση του χρόνου και του χώρου και τη μεταμόρφωση των αισθητηριακών και σωματικών εμπειριών, πριμοδοτεί τα πιο εναλλακτικά και συγκρητικά ρεύματα της σύγχρονης πνευματικότητας.
Η έκθεση αυτή προσφέρει ορατότητα στα προαισθήματα, τα άγχη και τις μυστικές επιθυμίες που στοιχειώνουν τον, παρακολουθούμενο κι όμως εγκαταλειμμένο, εαυτό-σε-καραντίνα. Στο The Pink Tower της Shana Moulton, η οικιακή ζωή μετατρέπεται σε ιερό γρίφο. Στο προφητικό αυτό έργο, γυρισμένο λίγους μήνες πριν το lockdown, η απομόνωση αποκτά τη μορφή ενός φαύλου κύκλου αυτό-θεραπείας, επικείμενης αποτυχίας και διαμελισμού. Στη δουλειά της Moulton, το «σπίτι» είναι ένα θυσιαστικός πύργος. Ο μεταψηφιακός της καμβάς επεξεργάζεται τεχνικές του πρώιμου ψευδαισθησιακού σινεμά, φτιάχνοντας ένα imaginarium που φροντίζει να αποκτήσουν ύλη οι ανομολόγητες αγωνίες.
Εμβαθύνοντας στην οπτική σφαίρα των online ευαγγελικών ρευμάτων, η βερολινέζική κολεκτίβα των NEOZOON παράγει το READY TO FLY, ένα ανησυχητικό mash-up σύγχρονων ονείρων «Αναρπαγής των Πιστών» (Rapture dreams), δηλαδή μια συμπύκνωση από αφηγήσεις εμπειριών από άτομα που έχουν συνταρακτικά όνειρα της «ημέρας της κρίσης» και της ανόδου στους ουρανούς. Υπερθέτοντας αλληλουχίες από υπαρκτό περιεχόμενο, οι NEOZOON ταξινομούν τα υλικά της αποκαλυπτικής φαντασίας, της μετά-γήινης ελπίδας και της ριζικής φυγής που πλημυρίζουν το ψηφιακό μας βασίλειο. Το έργο τους αποτελεί ανάθεση του ViZ Laboratory for Visual Culture.
Με το Google Yrself Clean, που επίσης αποτελεί ανάθεση του ViZ Laboratory for Visual Culture, η Yvette Granata αναπτύσσει ένα οπτικό δοκίμιο πάνω στην απαλότητα των θανατηφόρων πραγμάτων, όπως αυτή που χαρακτηρίζει τα πρωτεϊνικά κελύφη των ιών. Δίνοντας προσοχή στον υλικό πολιτισμό πίσω από τούτη τη μάχη βιολογικών οντοτήτων, η Granata αποκαλύπτει το εύθραυστο, αφρώδες όριο των ιών, των σαπουνιών που τους σκοτώνουν, και της ίδιας της ψηφιακής ζωής. Σε αυτό το επίπεδο, τα πάντα επιπλέουν. Όπως προτείνει η καλλιτέχνιδα, «δεν πρόκειται για πόλεμο∙ είναι ένα ψίθυρος που εμφυσά θάνατο. Ο κοινωνικός κόσμος υποχωρεί μπροστά σε έναν απαλό, ευέλικτο, μικροσκοπικό εχθρό».
Η έκθεση αποτελεί τμήμα του προγράμματος Public Hazards, μιας πρωτοβουλίας του ViZ Laboratory for Visual Culture. Το πρόγραμμα ερευνά τους πρόσφατους μετασχηματισμούς της ιδέας του «δημόσιου» στη μετά-τα-κοινωνικά δίκτυα εποχή της γενικευμένης επιφυλακής, των υγειονομικών πολιτικών και το φόβου μετάδοσης.
Επιμέλεια έκθεσης: Κωστής Σταφυλάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture
Έναρξη: 16 Σεπτεμβρίου 2020, 19:30
Για την προσέλευση είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας και απαραίτητη η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων. Ο χώρος ακολουθεί πλήρως τις διατάξεις ασφαλούς λειτουργίας, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας.
Το ViZ Laboratory for Visual Culture (Εργαστήριο για τον Οπτικό Πολιτισμό) αποτελεί μια πρωτοβουλία των Εργαστηρίων 11 & 12 της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Ωνάση και την Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του δήμου Αθηναίων.