Kostis Kalantzis / Public Talk
Why the Visual? Materiality, Ethnography and Power in Sfakia, Crete.
Kostis Kalantzis’s talk engages with ViZ’s main theme and is centered on the question: how can visual culture help us grasp social and political experiences? Drawing in fieldwork in highland Crete (since 2006) and elsewhere, Kalantzis looks at the visual as a realm that may illuminate experiences and asymmetries characterizing my interlocutors’ lives. In his presentation, he will specifically focus on the content and uses of photographs of Sfakia from the early 20th century until the present. These images raise crucial questions in relation to the role of aesthetics in the nation-state as well as the question of asymmetry and power in cultural representation. He explores what this Sfakian iconography does for people in particular historical moments and the ways in which Sfakia’s residents perceive, use, deconstruct and even destroy these images. His paper encompasses a range of visual material, including Nelly’s 1930s images, photos taken by tourists in the 1960s, postcards and most importantly photos taken by Sfakians themselves during the recent digital-social-media-photography phase. He is interested in grasping the social and political negotiations and experience emerging inside and around these photographs as well as the affective dynamics they may trigger. Given his talk is taking place at ViZ Laboratory for Visual Culture, he will situate his analysis through an ethnographic/anthropological lens and think through the visual as a platform encompassing a range of embodied experiences.
—
Γιατί το Οπτικό; Εθνογραφία, Εξουσία και Υλικότητα στα Σύγχρονα Σφακιά
H παρουσίαση του Κωστή Καλαντζή συνδιαλέγεται με τη θεματική του ViZ Laboratory for Visual Culture και περιστρέφεται γύρω από το ερώτημα του τι μπορεί να παράσχει αναλυτικά η επικέντρωση σε αυτό που λέμε οπτικό πολιτισμό για την κατανόηση της κοινωνικής και πολιτικής εμπειρίας. Βασιζόμενος σε πολυετή εθνογραφική έρευνα (από το 2006) στα Σφακιά Κρήτης και αλλού, προσεγγίζει το οπτικό ως πλατφόρμα που μπορεί να φωτίσει την εμπειρία καθώς και ζητήματα ιεραρχίας και ασυμμετρίας που διέπουν τις ζωές των κοινωνιών που μελετά κανείς. Στην παρουσίαση του θα ασχοληθεί ειδικά με το περιεχόμενο αλλά και τις πολλαπλές χρήσεις φωτογραφιών των Σφακίων Κρήτης, από τις αρχές του 20ου αιώνα ως σήμερα. Οι φωτογραφίες αυτές υπογραμμίζουν κατεξοχήν πολιτικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ρόλο του αισθητικού στο εθνικό αλλά και την κατασκευή συγκεκριμένων υποκειμένων, όπως και την ασυμμετρία μεταξύ παρατηρητή και αντικειμένου παρατήρησης. Οι χρήσεις των φωτογραφιών αυτών, δε, μπορεί να ενισχύουν επίσημες λογικές όσο και να έρχονται και σε ρήξη με αυτές. Εξετάζει τί επιτελεί η εικονογραφία των Σφακίων σε διάφορες ιστορικές συγκυρίες καθώς και το πως άνθρωποι που κατοικούν στην περιοχή προσλαμβάνουν, χρησιμοποιούν αλλά και καταστρέφουν, αποδομούν και συνδιαλέγονται με τις εικόνες αυτές. Η παρουσίασή του διατρέχει διάφορα υλικά όπως εικόνες της Νέλλης από τη δεκαετία του 1930, φωτογραφίες τουριστών του 1960-70, σύγχρονες κάρτ-ποσταλ, δικές του φωτογραφίες από το πεδίο και, το πιο σημαντικό, φωτογραφίες που τραβούν οι ίδιοι οι Σφακιανοί σήμερα και οι οποίες από τη μία ανατρέχουν σε οικίες φόρμες αλλά από την άλλη έρχονται σε ριζική ρήξη με αυτές. Τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα το τί είδους πολιτικές και κοινωνικές διαπραγματεύσεις προκύπτουν μέσα αλλά και γύρω από αυτά τα κάδρα καθώς και το ποιες είναι οι συναισθηματικές δυναμικές που πυροδοτούν. Καθώς η ομιλία του λαμβάνει χώρα στο ViZ Laboratory for Visual Culture, φέρνει στο προσκήνιο την ανθρωπολογική προβληματική περί πολιτικών δυνατοτήτων της τοπικής εμπειρίας και ξεδιπλώνει μια εθνογραφική προσέγγιση του οπτικού ως κάτι που περιλαμβάνει ένα εύρος ενσώματων εμπειριών.
—
About Kostis Kalantzis
Kostis Kalantzis is a social anthropologist (PhD, UCL 2010) specializing in visual and material culture, with regional expertise in Greece. He has many years of ethnographic fieldwork experience in different projects in urban and rural Greece and has published widely in anthropological journals. He is currently Research Associate in PhotoDemos, Department of Anthropology, University College London. He is author of Tradition in the Frame: Photography, Power, and Imagination in Sfakia, Crete (Indiana University Press, 2019) and director of the ethnographic film Dowsing the Past: Materialities of Civil War Memories (2014).