Joseph DeLappe / Public Hazards #1

Joseph DeLappe / Public Hazards #1

Joseph DeLappe / Public Hazards #1

ViZ Laboratory for Visual Culture presents Elegy: GTA USA Gun Homicides (2018-19) and Killbox (2015-16) by, artist and Professor of Games and Tactical Media at Abertay University in Dundee, Joseph DeLappe. Joseph DeLappe’s collaboration with ViZ inaugurates Public Hazards, a series of performances, online acts, screenings, lectures, and shows, programmed by ViZ Laboratory for Visual Culture.

Elegy, created by DeLappe working with coder Albert Elwin, offers an apocalyptic rendition of American society via a gaming modification for Grand Theft Auto V. The work is a daily reenactment of the total number of USA gun homicides since January 1st, 2018. The project launched on July 4th 2018 when there were 7,293 gun homicides in the United States and by the end of 2018 this number grew to 14,730. On January 1st 2019 the homicide count for the year began anew at 0. Data by the Gun Violence Archive were employed to update the game’s software at a daily rate.

Elegy opens the door to a world taken over by 2nd amendment fanatics, survivalists and lone wolfs. The original mechanics of the game surrender to a cinematic synthesis of slow sequence shots, using the game’s bots to prophetize the utmost civil war. The bold accuracy of data visualization –the very idea to feed a game’s software with a numerical account of real murders- challenges the fantasy oriented aesthetics of “medieval heroism” flooding today’s video games. DeLappe used Twitch.tv to screen the project, ruining the platform’s bliss. “God Bless America”, as performed by Kate Smith in 1938, serves as Elegy’s soundtrack, prompting the viewer to pause and face an inescapable recapitulation. 2018 was the 100th anniversary of the composing of this song by Irving Berlin. These days, following an outburst of police brutality legitimized by the American president, the digital cityscapes of Elegy have become, again, real survival fields.

Next to Elegy, ViZ presents Killbox, an interactive computer game that simulates the technology of drone warfare. The game, according to DeLappe, deals with the alienating abstraction of ‘killing through virtualisation’. The virtual environment is based on a documented drones strikes in Northern Waziristan, Pakistan. The work is an international collaboration between DeLappe and the Biome Collective, including artists and game developers, Malath Abbas, Tom Demajo and Albert Elwin.

In addition to the works presented at the space of ViZ, DeLappe offers an online workshop to the students of the Athens School of Fine Art, to analyze a lineage of projects that function at the intersections of computer gaming, art/technology, real world and online interventionist strategies engaging our geo-political contexts. The workshop culminates with a collective reaction to aspects of the Covid crisis with use of paper-crafted masks. This performance will be recorded and screened at the Onassis Foundation YouTube Channel and ViZ’s media outlets. DeLappe’s show and workshop launch the Public Hazards program by ViZ Laboratory for Visual Culture. The program will investigate recent transformations of the idea of the public in the post-social media era of generalized alert, sanitary policies, and fear of contagion.

Joseph DeLappe’s show is curated by Kostis Stafylakis, Artistic Director of ViZ Laboratory for Visual Culture.

Opening: Friday 3 July 2020, 19:30
Duration: 3 July – 24 July
Visiting hours: Tuesday to Friday, 17:00 – 21:00

Το ViZ Laboratory for Visual Culture παρουσιάζει τα έργα Elegy: GTA USA Gun Homicides (2018-19) και Killbox (2015-16) του Joseph DeLappe, καλλιτέχνη και καθηγητή Παιχνιδιών και Τακτικών Μέσων στο Abertay University του Dundee. Η συνεργασία του Joseph DeLappe με το ViZ Laboratory for Visual Culture εγκαινιάζει το πρόγραμμα Public Hazards, μια σειρά από επιτελέσεις, διαδικτυακές δράσεις, προβολές, διαλέξεις και εκθέσεις προγραμματισμένες από το ViZ Laboratory for Visual Culture.

Το έργο Elegy, δημιουργημένο από τον DeLappe σε συνεργασία με τον προγραμματιστή Albert Elwin, προσφέρει μια αποκαλυπτική ερμηνεία της Αμερικανικής κοινωνίας μέσω μιας τροποποίησης του βιντεοπαιχνιδιού Grand Theft Auto V. Το έργο αποτελεί μια καθημερινή επανεκδραμάτιση του συνολικού αριθμού των ένοπλων δολοφονιών στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής από την 1η Ιανουαρίου του 2018. Το πρότζεκτ ξεκίνησε να λειτουργεί στις 4 Ιουλίου του 2018, όταν 7.924 ένοπλες δολοφονίες είχαν καταγραφεί, ενώ ο αριθμός είχε φτάσει τις 14.730 μέχρι το τέλος του 2018. Την 1η Ιανουαρίου του 2019 η μέτρηση των δολοφονιών ξεκίνησε από το μηδέν για τον νέο χρόνο. Δεδομένα από το Αρχείο Ένοπλης Βίας αξιοποιήθηκαν για να ανανεώνουν καθημερινά το λογισμικό του παιχνιδιού.

Το Elegy ανοίγει την πόρτα σε ένα κόσμο κατειλημμένο από φανατικούς της οπλοκατοχής, επιβιωτιστές και μοναχικούς λύκους. Η αρχική μηχανική του παιχνιδιού παραδίδεται σε μια κινηματογραφική σύνθεση από μονοπλάνα που αξιοποιούν τα bots του παιχνιδιού για να προφητεύσουν των υπέρτατο εμφύλιο πόλεμο. Η ωμή ακρίβεια της οπτικοποίησης δεδομένων, η ίδια η ιδέα να τροφοδοτηθεί το λογισμικό ενός παιχνιδιού με έναν αριθμητικό απολογισμό δολοφονιών, αμφισβητεί την fantasy αισθητική του «μεσαιωνικού ηρωισμού» που κατακλύζει τα σημερινά βιντεοπαιχνίδια. Ο DeLappe χρησιμοποίησε το Twitch.tv για να μεταδώσει το πρότζεκτ, καταστρέφοντας την ευδαιμονία της πλατφόρμας. Το τραγούδι God Bless America, όπως τραγουδήθηκε το 1938, από την Kate Smith, λειτουργεί ως μουσική επένδυση του έργου, προτρέποντας τ@ θεατ@ να κάνουν μια παύση και να έρθουν αντιμέτωπ@ με έναν αναπόφευκτο απολογισμό. Το 2018 ήταν η εκατοστή επέτειος της σύνθεσης του τραγουδιού από τον Irving Berlin.

Αυτές τις μέρες, μετά από ένα ξέσπασμα αστυνομικής βίας, νομιμοποιημένης από τον Αμερικάνο Πρόεδρο, τα ψηφιακά τοπία πόλης του Elegy μετατρέπονται, ξανά, σε πραγματικά πεδία επιβίωσης. Δίπλα στο Elegy, το ViZ παρουσιάζει το Killbox, ένα διαδραστικό ηλεκτρονικό παιχνίδι που εξομοιώνει την τεχνολογία του πολέμου με drones. Το παιχνίδι, σύμφωνα με τον DeLappe, εστιάζει στην αλλοτριωτική αφαίρεση της «εκτέλεσης μέσω εικονικοποίησης». Το εικονικό περιβάλλον βασίζεται σε μια καταγραμμένη επίθεση με drones στο βόρειο Ουαζιριστάν του Πακιστάν. Το έργο αποτελεί διεθνή συνεργασία ανάμεσα στον DeLappe και την Biome Collective, που συμπεριλαμβάνει καλλιτέχνες και προγραμματιστές παιχνιδιών όπως οι Malath Abbas, Tom Demajo και Albert Elwin.

Σε συνδυασμό με τα έργα που παρουσιάζονται στον χώρο του ViZ, ο DeLappe προσφέρει ένα διαδικτυακό σεμινάριο στ@ φοιτητ@ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών όπου θα αναλύσει μια γενεαλογία από πρότζεκτ που λειτουργούν πάνω στο σταυροδρόμι των παιχνιδιών υπολογιστή, της τέχνης/τεχνολογίας, του πραγματικού κόσμου και των διαδικτυακών παρεμβατικών στρατηγικών που πραγματεύονται γεωπολιτικά ζητήματα. Το σεμινάριο κορυφώνεται με μια συλλογική αντίδραση σε πτυχές της κρίσης του Covid με τη χρήση χάρτινων μασκών. Η performance θα καταγραφεί και θα παρουσιαστεί στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση και σε διαδικτυακά μέσα του ViZ. Η έκθεση και το σεμινάριο του DeLappe εγκαινιάζουν το πρόγραμμα Public Hazards του ViZ Laboratory for Visual Culture. Το πρόγραμμα θα ερευνήσει πρόσφατους μετασχηματισμούς της ιδέας του δημόσιου στη μετά-τα-social media εποχή της γενικευμένης επιφυλακής, των υγειονομικών πολιτικών και του φόβου μετάδοσης.

Την έκθεση του Joseph DeLappe επιμελείται ο Κωστής Σταφυλάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ViZ Laboratory for Visual Culture.

Εγκαίνια: Παρασκευή 3 Ιουλίου 2020, 19:30
Διάρκεια: 3 Ιουλίου – 24 Ιουλίου
Ώρες επίσκεψης: Τρίτη με Παρασκευή, 17:00 – 21:00

The works:

Elegy: GTA USA Gun Homicides, 2018-19
Developed in collaboration with Albert Elwin and the Biome Collective. Project consultant James Wood.

Killbox, 2015-16: Killbox was made possible by the generous support of Creative Scotland; NEoN Digital Arts, Dundee, Scotland; Turbulence.org/New Radio and Peforming Arts, NYC, USA; The Phoenix, Leicester, UK; and The Cutting Room, UK.

About Joseph DeLappe

Joseph DeLappe is the Professor of Games and Tactical Media at Abertay University in Dundee, Scotland where he relocated early in 2017 after 23 years directing the Digital Media program at the University of Nevada, Reno. A native San Franciscan, he has been working with electronic and new media since 1983, his work in online gaming performance, sculpture and electromechanical installation have been shown throughout the United States and abroad ‐ including exhibitions and performances in Australia, the United Kingdom, China, Germany, Spain, Belgium, the Netherlands, Mexico, Italy, Peru, Sweden and Canada. In 2006 he began the project dead‐in‐iraq , to type consecutively, all names of America’s military casualties from the war in Iraq into the America’s Army first person shooter online recruiting game. In 2013, he rode a specially equipped bicycle to draw a 460 mile long chalk line around the Nellis Air Force Range to surround an area that would be large enough to create a solar farm that could power the entire United States. More recently he developed the concept behind “Killbox”, an interactive computer game about drone warfare created with the Biome Collective in Scotland. Killbox was recently nominated for a BAFTA Scotland (British Academy of Film and Television Arts) as “Best Computer Game”. His project “Elegy: GTA USA Gun Violence” was an honoree for the 2019 Webby Awards in the Net Art category.